5 Tempat Menarik di Terengganu

Terengganu adalah sebuah negeri yang kaya dengan warisan budaya dan keindahan alamnya. Terletak di Pantai Timur Semenanjung Malaysia, Terengganu menawarkan pelbagai tempat menarik yang boleh dikunjungi oleh pelancong. Dalam artikel ini, kita akan melihat 5 tempat menarik di Terengganu yang wajib anda kunjungi.

1. Pulau Redang

53 Tempat Menarik Di Terengganu (2023) | Destinasi Terbaik

Pulau Redang adalah destinasi yang popular di kalangan penyelam dan peminat pantai. Terkenal dengan air laut yang jernih dan terumbu karang yang menakjubkan, pulau ini menawarkan pengalaman menyelam yang luar biasa. Selain itu, anda juga boleh menikmati aktiviti seperti snorkeling, berenang, dan berjemur di pantai pasir putih yang indah.

2. Taman Negara Endau-Rompin

TOP 39+ Tempat Menarik di Kuala Terengganu 2023 [YG BEST & FEMES]

Taman Negara Endau-Rompin adalah salah satu daripada taman nasional yang terbesar di Malaysia. Ia terletak di sempadan Pahang dan Johor, tetapi sebahagian daripada kawasan ini juga terletak di Terengganu. Di sini, anda dapat menikmati trekking, memancing, dan melihat flora dan fauna yang unik. Taman Negara Endau-Rompin adalah tempat yang sempurna bagi pengembara semula jadi dan pencinta alam.

3. Pulau Perhentian

TOP 41+ Tempat Menarik di Terengganu 2023 Yang [FEMES & BEST]

Pulau Perhentian terkenal dengan keindahan pantainya yang menakjubkan dan kehidupan marin yang pelbagai. Ia terdiri daripada dua pulau utama, iaitu Pulau Perhentian Besar dan Pulau Perhentian Kecil. Di sini, anda boleh menyelam, snorkeling, atau hanya bersantai di pantai yang menenangkan. Pulau Perhentian adalah destinasi yang sempurna untuk berehat dan melarikan diri daripada kesibukan bandar.

4. Kota Bharu

30 Tempat Menarik di Terengganu (2023) - Popular & Cantik

Kota Bharu adalah ibu negeri Terengganu dan juga merupakan pusat budaya dan sejarah. Anda boleh mengunjungi Muzium Negeri Kelantan untuk mengetahui lebih lanjut tentang sejarah dan budaya tempatan. Selain itu, pasar tradisional seperti Pasar Siti Khadijah adalah tempat yang baik untuk membeli-belah dan merasai hidangan tempatan yang lazat.

5. Pulau Kapas

25 Tempat Menarik di Kuala Terengganu (Rugi Kalau Tak Pergi)

Pulau Kapas adalah destinasi yang cocok untuk mereka yang mencari ketenangan dan keindahan semulajadi. Pulau ini terkenal dengan pantainya yang tenang dan pasir putihnya yang lembut. Anda boleh bersantai di pantai, snorkeling, atau berjalan-jalan di hutan pulau. Pulau Kapas adalah tempat yang ideal untuk melepaskan tekanan dan menikmati ketenangan alam.

Dengan pelbagai tempat menarik yang ditawarkan oleh Terengganu, tidak menghairankan bahawa negeri ini menjadi tumpuan ramai pelancong. Dari keindahan pulau-pulau tropika hingga ke warisan budaya yang kaya, Terengganu mempunyai sesuatu untuk semua orang. Jadi, sertailah kami dalam menjelajahi keajaiban negeri Terengganu.

Artikel lain:  Bukittinggi - Indonesia jauh dari pelancong - Bhumi Minangkabau Sumatera Barat

FAQs

Bagaimana cara untuk ke Pulau Redang?

Anda boleh mencapai Pulau Redang dengan menaiki bot atau feri dari pelabuhan Shahbandar atau Merang di Terengganu.

Adakah Taman Negara Endau-Rompin sesuai untuk kanak-kanak?

Taman Negara Endau-Rompin menyediakan aktiviti yang sesuai untuk kanak-kanak seperti berjalan-jalan di hutan, memancing, dan mempelajari flora dan fauna.

Apakah waktu terbaik untuk melawat Pulau Perhentian?

Waktu terbaik untuk melawat Pulau Perhentian adalah antara bulan April hingga September ketika cuaca panas dan air laut jernih.

Apakah tarikan utama di Kota Bharu?

Tarikan utama di Kota Bharu termasuk Muzium Negeri Kelantan, Pasar Siti Khadijah, dan Istana Jahar.

Adakah Pulau Kapas mempunyai penginapan?

Ya, terdapat pelbagai penginapan yang tersedia di Pulau Kapas untuk memenuhi keperluan pelancong.

5 Tempat Menarik Di Terengganu | Lurima TV [VIDEO]

#terengganu #Tempatbercuti #terengganukite
5 tempat menarik yang sesuai untuk bercuti di terengganu

1)Masjid kristal
2)Drawbridge
3)Pantai batu buruk
4)Tasik kenyir
5)Pasar payang

#Tempatbercuti #terengganu #terengganukite #terengganudrawbridge #pasarpayang #tasikkenyir #pantaibatuburuk #lurimatv

Kandungan Video 5 Tempat Menarik Di Terengganu | Lurima TV

Hello guys Assalamualaikum warahmatullahi wabarakatuh Welcome To 5 TV channel Dia bagi aku kali ni aku akan tunjukkan tempat-tempat yang menarik untuk kamu Jadi awak pun bolehlah nak bagi cuti sini Nelayan videos papa dululah baru tahu tempat kerja ini Jadi apa kebanyakkan lima tempat menarik di Negeri Selangor ialah Yang belum siap cam ni aku ni Boleh lulus askar Memang tak ada selera So boleh layan macam babi Bagilah tahu tempat-tempat yang menarik digunakan untuk kita Noni Yang nak bagi cuti ni boleh layan video macam babi Jadi Tesco Tempat pertama yang awak mahu boleh Mari lalu mari percutian kita dulu Jatuh Masjid Kristal Di masjid kita ni merupakan sebuah masjid yang terletak dalam kawasan pelancongan Di taman Tamadun Islam di Pulau Wan Man Kuala Terengganu Sejarah Masjid ni dia tetap bina pada tahun 2006 Dan Dia siap bina pada tahun 2008 Ditapuk untuk meminang ni Dalam lingkungan 2 tahunlah Waktu Dia start beroperasi 8 Februari 2008 Sejarah Masjid Kristal ni mak cik ni dirasmikan Oleh Perdana Menteri Malaysia pada ketika itu Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi Baru Masjid yang juga dibina daripada kaca dan keluli Mempunyai keluasan dalam kitaran 2146 M2 Makcik ni juga boleh muat lebih kurang dalam 700 jemaah dalam satu masa Jadi awak mahu tak boleh bimbanglah kena mari masjid ni Memang betul kawasan ni Memang sesuai sangatlah Kalau bagi yang berkeluarga nak beranak gambar tu Nak Mari jalan kat masjid ni Mesej suara Kalau awak nak gambar pun boleh sangatlah di kawasan ni Memang view demo comel sangat Masjid ni pun menyediakan kemudahan WiFi pada punya penghujungnya mari cuti sayalah Saya mahu jalan ja Jalan sini Biawak udah bimbanglah Line slow ke menda boleh pakai wi-fi je sini Jadi Aku syorkan yang bagi cutikah tiada ni Awak Muhammad nak mari sini Tempat ni memang kena wajib marilah Dia masih suasana nak gambar-gambar ke benda Memang sesuai sini Gambar-gambar buat apa Bila masuk waktu tu orang tu Bayang aduh Pada sambungan nak gambar pula Apa pun Abang datang sini Orang Jaga molek mahu aku cari apa Di tempat kedua yang seterusnya Mengingatkan Noni sudah semestinya 20 Dia itu Jah barat kakak kalau Kamu mari sini memang adalah macam duk kat Paris lah ni Paris versi Terengganu Kali 011 Sungai Terengganu ni tak ada berani merupakan jambatan kepala Ibarat anu ni bersepah Jambatan Sultan Mahmud Kecamatan manis dan Jambatan Pulau sekati View di kawasan ni memang terbaiklah Mari sini untuk sesi ke-2 sama comel lote Oh kalau bulan puasa ni kau dengan penuhlah kawasan ni Orang main buka puasa sini penuh habis puasa ni kau nampak gemuk Kat kawasan ni pun banyak semua ni palsu tu betul-betul ada more kereta Terkesima Jadi mudahlah Kalau nak mari sini Tak Perlu bayar bayar nak pergi makan dia Muar dekat dah tepi Itu dia kata mana kira nombor bukan awek pun ramai kat sini Aku bos Aku mana tahu boleh ambil wak bini jadi organ2 sokmo Aku Fahmi Tengok kata banyak makin awak mudah-mudahan kawasan ni Aku tahulah Kau kenal jahlah macam Ayang Sarimah awak tu tengah buat apa tu kunci Yang ni dulu baru tahu kena tunggu saja terjadi Mari Mari Mari Molek aku nombormu Sini Senangnya saya Ketiga Pantai Batu Buruk Oh muzik sedih kau eh Muzik Naruto Perempuan meninggal dunia Oh patah ni memang terbaiklah Oh ya comel lote review WhatsApp Pantai Bersih Awak mari saya bagi nombor tahu Moderate coping Mari sini blog Kenang Ikut suka moleklah Kebiasaannya kawasan ni memang ramai oranglah kawasan Pattani Sebab aku rasa ni dekat dengan bandar memanglah Orang siapa shopping ke benda manusia ni Aku masa ni pun dua-dua bimbanglah Sebab sini pun ada banyak kedai-kedai makan dia Jadi mudahlah kalau dapat peluk lagi makanannya Jadi dara Tak nak kacaulah kalau perut tu cuma tekan aja kamu sudah kan Tu masalah kena beringatlah Mari sini ni yang ada anak kecil tu Jangan bagi anak pergi main dekat-dekat dengan Mbak tu sebab sini ombak besar bahaya-bahaya sini pun Bukannya kau sengaja kalau bukan untuk mandi lah mari sini sekadar bersuka-suka Ria Bolehlah jangan mandi bahaya bahaya Kena Mari jalan sini tu Ingat tu Ingat tu Siang I nak besar eh Banyak pula dah besar Siapa tu Pandai makan ke benda Buanglah tu siapa Janganlah buat ketupat Kita sama-sama jaga lah pasal kita ni Biar bersih Kebersihan itu sebahagian daripada iman Kena ingat tu Kalau kita yang tak jaga batas ni Siapa lagi nak jaga tak jadi Semua tu terletak bagi kita Allah yang menentukan segalanya Oh kalau main test dengan awek sini aja dia Ingat tu masuk tempat ni alis awak muah Anak menceritakan itu masuk awal Alif nak mari sini ke Tempat Tasik Kenyir Kalau sini kak Memang awak tahu kat Kedah sini dapatkan Murni bawah Saya tak tahu lagi Bila nak kata kat mana tempat ni Yang menjadi tempat tarikan semua gambar-gambar Pantai Merdeka Aku tanya ni terletak di urus makan ya Lepas ini merupakan Tasik terbesar Siapa nak di Bina oleh Malaysia untuk kau saja try Oh kakaknya ni Ni banyak tempat-tempat menarik mahu kalau nak mandi manda ke ada kerja Semua ada Ramaikah orang ada dah macam-macam lagilah prosonic Tamadun Islam Malaysia Delima pasar panjang Benda menarik orang payahnya awak gambar dekat orang mari sini oh Dia menarik ya kamu Tengok dululah baru pun tahu budak menari kau tak payah eh Bendera Korea kamu tembak JB tengoknya Budak lelaki seperti banyak Berbagai-bagai jadilah di rumah Kalau buat Parking sini Memanglah kat sini parking banyak tak mau mari duduk sini Halus ini Kak memang gambar sokmo Gimana peliklah Aku menulis buat apa gambar kamu dengan mamakmu Banyak sangat ni Kalau dijual dalam ni Kalau nak beli buah tangan bila boleh mari sini kau banyak cabarannya Macam-macam macam mana ni baju batik makan Minang Macam-macam ada nampak takut ke bapamu Standby lah duit awal-awal Lepas tu nak okey dah berapa Tak solat dulu makanan Lagipun aku Boleh Kamu memang sedap menjadi molek makan nasi ni menyusahkan Kenapa nak balik Main bola kali baru senang boleh beli boleh balik dulu Jadi itu sajalah 5 tempat yang menarik Wayang kulit khabar awak boleh tak nanti demam kena balik sinilah Saya paling baru kenal rasa tak payah pening-pening gambar dia selamanya Bagi saya macam-macam ada sini macam rosak macam ni aku Bolehlah cakap dulu untuk melindungi punya itu saja yang ada aku terima kasih Jam 8 pagi ni tapi Assalamualaikum warahmatullahi wabarakatuh