Makanan Bajau Sabah: 18 Hidangan Tradisional Unik dan Lezat untuk Dicoba

Selamat datang kepada semua pencinta masakan tradisional! Saya, seorang chef Melayu dengan minat mendalam terhadap budaya dan masakan etnik, ingin membawa anda dalam perjalanan kuliner yang mengasyikkan ke dalam makanan tradisional suku Bajau di Sabah. Mari kita terokai keunikan dan kelezatan hidangan-hidangan khas yang menjadi identiti masyarakat Bajau Pantai Timur dan Barat di Sabah.

Tayum (Landak Laut)

Cara masak OKO-OKO, landak laut yang direbus dengan beras - YouTube

Tayum atau lebih dikenali sebagai landak laut adalah salah satu hidangan yang sangat disukai oleh masyarakat Bajau. Ia terkenal dengan rasa yang unik dan tekstur yang lembut, walaupun proses penyediannya memerlukan kecekalan dan ketelitian.

Cara Penyediaan Tayum

Untuk menyediakan tayum, langkah pertama adalah menangkap landak laut dengan hati-hati kerana duri-durinya yang tajam. Setelah itu, isi tayum perlu diambil dengan teliti untuk kemudian dimasak mengikut cara tradisional. Rasa kunyit yang kaya memberi citarasa istimewa kepada hidangan ini, yang sering disajikan dengan nasi putih atau hidangan laut lain.

Tehek-Tehek (Tehe’-Tehe’)

7 Unique And Exotic Foods That Can Be Found In Malaysia | TRP

Tehe-tehe adalah sejenis landak laut yang juga menjadi hidangan wajib di kalangan masyarakat Bajau Pantai Timur Sabah. Ia tidak hanya terkenal dengan kelezatannya tetapi juga dihargai atas nilai kesihatannya.

Cara Penyediaan Tehe -Tehe

Untuk menikmati hidangan Tehe-tehe, landak laut ini perlu dibersihkan dengan teliti dan kemudian diisi dengan beras serta bahan-bahan lain seperti halia, garam, dan rempah-rempah. Proses memasaknya adalah dengan merebus hingga beras dan bahan-bahan lainnya masak bersama isi tehe-tehe, mencipta rasa yang kaya dan unik.

Ayam Piyanggang

Ayam piyanggang merupakan hidangan ayam panggang khas suku Bajau yang memikat dengan rasa rempahnya yang pekat dan haruman yang menggoda. Hidangan ini sering dihidangkan semasa upacara adat dan perayaan penting.

Cara Penyediaan Ayam Piyanggang

Untuk mencipta ayam piyanggang yang sempurna, ayam perlu diperap dengan rempah tradisional seperti serai, halia, bawang merah, dan rempah kari. Kemudian, ayam ini dipanggang atau dibakar hingga keemasan, menjadikannya hidangan yang lezat dan menyelerakan.

Tompek Atau Tinompek

Tompek atau tinompek adalah hidangan tradisional suku Bajau yang menggunakan ubi kayu sebagai bahan utama. Cara penyediannya yang unik memberikan pengalaman rasa yang berbeza dan memuaskan.

Cara Penyediaan Tompek

Untuk menyediakan tompek, ubi kayu yang telah diparut akan diperas airnya sehingga menghasilkan tepung ubi yang lembut. Tepung ini kemudian digoreng tanpa minyak hingga berwarna keemasan, mencipta hidangan yang kaya dengan rasa ubi kayu asli.

Lato’

Lato’ adalah sejenis tumbuhan laut yang populer di kalangan suku Bajau di Sabah. Bentuk dan teksturnya yang menarik membuatnya menjadi hidangan yang unik dan berharga.

Cara Penyediaan Lato’

Untuk menikmati lato’, tumbuhan laut ini perlu dicuci bersih dan kemudian disajikan mentah atau dengan sedikit perasan jus limau dan garam. Rasa masin dan kenyalnya menjadikan lato’ pilihan yang segar dan menyegarkan.

Kahanga

Kahanga adalah hidangan laut tradisional yang dapat ditemui hampir di semua restoran makanan laut di Sabah. Keunikan rasa dan teksturnya membuatnya menjadi pilihan yang tepat untuk menikmati hidangan laut yang autentik.

Artikel lain:  Bihun Sup - Hidangan Seimbang dan Berkhasiat untuk Semua

Cara Penyediaan Kahanga

Untuk menyediakan kahanga, anda perlu menggunakan lidi pencungkil gigi untuk mengeluarkan isi kahanga. Hidangan ini enak dimakan dengan sambal atau kuah sebagai pencicah, serta sesuai dinikmati dengan nasi putih.

Ikan Liking

Ikan liking adalah hidangan khas yang sangat diminati di daerah Kota Belud, Sabah. Ia dikenali dengan proses penyajiannya yang menghasilkan rasa yang unik dan berbeza.

Cara Penyediaan Ikan Liking

Untuk menyediakan ikan liking, ikan talang perlu dijerukkan dan diperam dengan garam selama beberapa waktu sehingga rasa garam meresap sepenuhnya. Ikan ini kemudian dapat digoreng atau dimasak mengikut pelbagai cara, menawarkan pengalaman rasa yang memuaskan.

Kinilau

Kilau atau kinilau adalah versi Borneo dari sushi, menggunakan bahan utama ikan mentah yang dicampur dengan perasan limau dan cuka, serta dihias dengan pelbagai rempah dan sayuran.

Cara Penyediaan Kilau atau Kinilau

Untuk mencipta kilau yang sempurna, pilihlah ikan segar yang sesuai untuk dimakan mentah. Kemudian, irislah ikan tersebut dengan halus dan campurkan dengan limau, cuka, serta hiasan-hiasan lain seperti bawang dan cili. Hidangan ini tidak hanya menyegarkan tetapi juga memberikan citarasa yang memuaskan.

Resepi Kinilau

Bahan-bahan:

  • 5 ekor ikan kembung @ temenung (boleh gunakan isi ikan lain seperti tenggiri, ikan bilis dll) – bersihkan – ambil isinya dan hiris nipis
  • 1 biji mangga muda – kupas kulit – cincang
  • 1 labu bawang besar – kupas kulit – hiris
  • 4 cm halia – hiris halus
  • 10 biji cili padi – boleh hiris jika suka pedas
  • 1/2 cawan jus limau kasturi
  • garam / perasa pilihan

Cara-cara:

  1. Masukkan hirisan mangga muda ke dalam mangkuk besar.
  2. Masukkan hirisan halia dan bawang besar.
  3. Masukkan hirisan isi ikan.
  4. Tambahkan cili padi.
  5. Masukkan garam atau perasa pilihan.
  6. Tuangkan jus limau kasturi.
  7. Gaul rata semua bahan dan biarkan selama 15 hingga 20 minit sebelum dihidangkan.

Setelah 20 minit, ikan akan ‘masak’ oleh jus limau kasturi dan bahan lain seperti mangga dan bawang besar akan kelihatan layu. Kinilau kini siap untuk dinikmati!

Tiyula Itum

Tiyula itum adalah sup hitam yang terkenal dari Tawi-Tawi, Filipina, tetapi telah menjadi sebahagian daripada warisan kuliner suku Bajau di Pantai Timur Sabah. Sup ini mempunyai rasa dan warna yang unik serta sering dihidangkan semasa perayaan atau majlis perkahwinan.

Cara Penyediaan Tiyula Itum

Untuk menyediakan tiyula itum, isi kelapa dibakar sehingga hitam dan kemudian dimasukkan ke dalam sup untuk memberikan warna dan rasa yang khas. Hidangan ini sering disajikan dengan nasi putih, mencipta hidangan yang memuaskan dan berharga.

Ketam Kukus

DENGARLAH CERITAKU: KETAM KUKUS

Kabau kukus adalah hidangan ringkas yang menggunakan ketam sebagai bahan utamanya. Ia dikenali dengan rasa asli dan tidak memerlukan banyak rempah atau perisa tambahan.

Cara Penyediaan Kabau Kukus

Untuk menyediakan kabau kukus, ketam perlu diukus dengan air sehingga masak tanpa sebarang perisa tambahan. Cara ini mengekalkan rasa asli dan kelembutan daging ketam, menjadikannya pilihan yang baik untuk pencinta hidangan laut.

Loho

Loho adalah hidangan yang mudah dan lazat, menyerupai masakan asam pedas atau singgang yang popular di Semenanjung Malaysia. Ia biasanya dimakan bersama dengan putu atau nasi putih.

Artikel lain:  Asam Laksa: Makanan Tradisional Khas Malaysia yang Memikat Selera

Cara Penyediaan Loho

Untuk menyediakan loho, ikan segar seperti ikan batu dimasak dengan rempah tradisional seperti halia, serai, bawang besar, tomato, dan kunyit. Proses memasak atau tumis memberi hidangan ini rasa yang kaya dan memuaskan, ideal untuk hidangan sehari-hari atau semasa perayaan.

Piyassak

Piyassak adalah hidangan istimewa yang menggabungkan elemen dari budaya makanan Bajau dengan cita rasa yang elegan dan berkelas. Ia mengingatkan kepada hidangan tradisi seperti foie gras, tetapi menggunakan hati lembu sebagai bahan utama.

Cara Penyediaan Piyassak

Untuk menyediakan piyassak, hati lembu dipotong kecil-kecil dan digoreng dengan halia, kunyit, lada hitam, serai, dan kelapa bakar. Santan kelapa ditambah untuk mencipta hidangan yang melimpah dengan rasa dan aroma yang unik.

Kerabu Kampung

Kerabu Mangga Ala Thai: Sedap 'Sengoti'! – Ceriasihat

Kerabu kampung atau pisuk ubi kayu adalah hidangan segar yang digemari di kalangan suku Bajau Sabah. Ia terkenal dengan keasliannya dan menjadi pilihan yang popular semasa musim buah-buahan tempatan.

Cara Penyediaan Kerabu Kampung atau Pisuk Ubi Kayu

Untuk menyediakan kerabu kampung, ubi kayu mentah dihiris nipis dan direndam dalam air garam sebentar sebelum disalut dengan bahan-bahan seperti ikan bilis, bawang besar, cili kering, belacan, dan garam. Hidangan ini biasanya disajikan sejuk untuk mengekalkan kesegarannya.

Kuih Penjaram

Kuih penjaram adalah sejenis kuih tradisional suku Bajau yang terkenal dengan renyahnya dan rasa manis yang seimbang. Ia sering dihidangkan semasa jamuan atau sebagai pencuci mulut.

Cara Penyediaan Kuih Penjaram

Untuk menyediakan kuih penjaram, tepung beras dan gula melaka dicampur hingga sebati sebelum digoreng sehingga keemasan. Hidangan ini mudah disediakan dan menyenangkan untuk dinikmati bersama teh atau kopi.

Bamban atau Bianbam

Lamban Hidangan Keramaian Suku Kaum Bajau Sama - Malaysiaaktif

Bamban atau bianbam merupakan salah satu hidangan tradisional yang terkenal di kalangan suku Bajau di Sabah. Hidangan ini menggunakan tepung ubi kayu yang telah diparut dan diproses dengan cara yang unik untuk menghasilkan tekstur yang halus dan kenyal. Proses penyediaan bamban cukup mudah, tetapi memerlukan ketelitian agar hasilnya sempurna.

Untuk menyediakan bamban, tepung ubi kayu yang telah diparut dan diperah airnya akan dicampur dengan bahan-bahan lain seperti garam dan sedikit rempah untuk memberi rasa. Campuran ini kemudian dibalut dalam daun pisang atau daun kelapa sebelum dikukus sehingga masak. Kaedah mengukus ini bukan sahaja mengekalkan rasa asli tepung ubi kayu, tetapi juga memberikan aroma yang harum dan menggoda.

Hidangan bamban ini biasanya dimakan bersama lauk-pauk lain seperti ikan bakar, sayur-sayuran, dan sambal. Rasa tepung ubi kayu yang sedikit manis dan berlemak sangat serasi dengan rasa pedas dan masin dari lauk-pauk tersebut. Selain itu, bamban juga sering dijadikan makanan pengganti nasi dalam majlis-majlis tertentu, terutama ketika ada acara adat atau perayaan.

Kelezatan bamban terletak pada keaslian rasanya yang tiada tandingan. Setiap gigitan memberikan kenangan rasa yang manis dan unik, menjadikannya hidangan yang tidak hanya disukai oleh masyarakat Bajau, tetapi juga oleh mereka yang mencintai makanan tradisional Malaysia. Menikmati bamban diiringi dengan suasana kampung yang tenang, pasti akan membuatkan setiap suapan menjadi lebih istimewa dan berharga.

Artikel lain:  Daun Bawang: Satu Ramuan Khas Dalam Industri Kulinari

Sagol atau Senagol: Hidangan Laut Beraroma Kunyit

Sagol atau senagol adalah hidangan tradisional yang sangat popular di kalangan masyarakat Bajau. Hidangan ini biasanya dibuat menggunakan ikan laut seperti ikan yu, ikan buntal, ikan pari, atau ikan tombak. Salah satu keunikan sagol adalah penggunaan kunyit sebagai bahan utama, memberikan warna kuning keemasan dan aroma yang menggoda.

Cara Penyediaan Sagol atau Senagol

Untuk menyediakan sagol, ikan yang telah dibersihkan direbus terlebih dahulu untuk memudahkan pembuangan kulit kasar dan duri. Ikan yang telah direbus kemudian dihancurkan dan dicampur dengan kunyit yang telah dihiris halus. Bahan-bahan lain seperti bawang merah, bawang putih, halia, dan santan juga ditambah untuk memperkayakan rasa. Sagol biasanya dimasak sehingga kuahnya pekat dan ikan menyerap semua rempah yang digunakan.

Rasa sagol sangat khas, dengan kombinasi antara rasa manis ikan dan aroma rempah yang menyelerakan. Hidangan ini sering disajikan dengan nasi putih atau putu, menjadikannya pilihan yang sempurna untuk makan tengahari atau makan malam. Sagol bukan sahaja sedap tetapi juga kaya dengan protein dan nutrien yang baik untuk kesihatan.

Putu: Kudapan Ubi Kayu yang Kenyal dan Sedap

Vocket Makan... Putu Bambu Mama Bandar Tun Hussein Onn

Putu adalah salah satu makanan tradisional yang sangat dihargai oleh suku Bajau di Sabah. Makanan ini dibuat daripada ubi kayu yang diparut, airnya diperah, dan kemudian dikukus hingga masak. Putu sering dijadikan pengganti nasi dan disajikan bersama pelbagai lauk-pauk.

Cara Penyediaan Putu

Untuk menyediakan putu, ubi kayu yang telah diparut akan diperah untuk mengeluarkan lebihan airnya. Kemudian, ubi kayu ini akan dikukus dalam acuan khas hingga masak dan mengeluarkan aroma yang wangi. Putu yang telah masak akan mempunyai tekstur yang kenyal dan sedikit melekit, dengan rasa yang neutral, menjadikannya serasi dengan pelbagai jenis hidangan sampingan.

Putu biasanya dimakan bersama makanan laut seperti kima, tayum, atau sagol. Kombinasi putu yang kenyal dengan lauk yang beraroma kuat memberikan pengalaman makan yang luar biasa. Hidangan ini juga popular sebagai makanan ringan untuk sarapan atau kudapan petang, dinikmati dengan secangkir teh atau kopi.

Kuih Pasung: Pemanis Mulut Tradisional Beraroma Pandan

Kuih Tepung Pasung Atau Kuih Serunai Untuk Minum Petang, Mudah Dan Memang Sedap! - MyResipi

Kuih pasung adalah sejenis kuih tradisional yang sangat popular di kalangan masyarakat Bajau di Sabah. Kuih ini dikenali kerana bentuknya yang unik, menyerupai kon ais krim, dan biasanya dibalut dengan daun pisang. Warna hijau kuih ini diperoleh daripada daun pandan yang digunakan dalam penyediaannya, memberikan aroma wangi yang menyelerakan.

Cara Penyediaan Kuih Pasung

Kuih pasung dibuat dengan mencampurkan tepung beras dengan air daun pandan dan santan sehingga menjadi adunan yang halus. Adunan ini kemudian dituangkan ke dalam daun pisang yang telah dilipat menjadi bentuk kon. Kuih ini dikukus hingga masak, menghasilkan tekstur yang lembut dan kenyal dengan rasa manis yang seimbang.

Kuih pasung biasanya disajikan semasa majlis-majlis keraian atau kenduri sebagai pencuci mulut. Rasa manis dan aroma pandan yang harum menjadikan kuih ini kegemaran ramai. Kuih pasung juga mudah didapati di pasar-pasar tradisional di Sabah, di mana ia dijual sebagai kudapan harian.

Menikmati Makanan Tradisional Bajau

Setiap hidangan tradisional suku Bajau membawa bersama cerita dan warisan yang kaya. Sagol dengan rasa kunyitnya yang unik, putu yang kenyal dan serasi dengan pelbagai lauk, serta kuih pasung yang manis dan wangi, semuanya mencerminkan keaslian dan keunikan budaya makanan Bajau. Menghargai dan menikmati hidangan-hidangan ini adalah salah satu cara untuk memahami dan merasai kehidupan masyarakat Bajau yang penuh dengan keindahan tradisi dan keaslian rasa.