10 Tempat Menarik di Johor

Johor merupakan sebuah negeri di Malaysia yang terkenal dengan keindahan alam dan pelbagai tarikan menarik. Terletak di bahagian selatan Semenanjung Malaysia, Johor mempunyai banyak tempat menarik yang layak untuk dikunjungi. Dalam artikel ini, kita akan melihat 10 tempat menarik di Johor yang tidak boleh dilepaskan ketika berkunjung ke negeri ini.

1. Legoland Malaysia

10 Tempat Menarik Di Johor Bahru [2023] | Melancong.my

Legoland Malaysia adalah destinasi popular di Johor untuk keluarga dan peminat Lego. Taman tema ini menawarkan pelbagai atraksi termasuk taman air, taman miniatur, dan rides yang menarik. Pengunjung dapat merasai pengalaman yang unik dengan karya seni Lego yang mengagumkan.

2. Taman Negara Endau-Rompin

58 Tempat Menarik Di Johor (Terbaru 2023) | Terokai Keistimewaan Permata  Selatan

Taman Negara Endau-Rompin adalah destinasi ideal untuk peminat alam semula jadi. Terletak di sempadan Johor dan Pahang, taman ini menawarkan trekking, kembara hutan, dan mandi di air terjun yang menakjubkan. Anda dapat menjelajahi keindahan semulajadi hutan hujan tropika dan menikmati kehidupan liar yang unik di sini.

3. Desaru Coast

10 Tempat Menarik Di Johor Bahru [2023] | Melancong.my

Desaru Coast adalah destinasi pantai yang menarik di Johor. Pantai yang indah ini menawarkan pantai berpasir putih yang terbentang luas, dan pengunjung boleh menikmati aktiviti seperti berjemur, berenang, dan bersantai di resort mewah. Terdapat juga taman tema dan lapangan golf yang terkenal di kawasan ini.

4. Muzium Diraja Abu Bakar

11 Tempat Menarik Di Johor Bahru. Macam-macam Ada!

Muzium Diraja Abu Bakar adalah muzium bersejarah yang terletak di Johor Bahru. Ia merupakan bekas istana diraja yang telah diubahsuai menjadi muzium. Pengunjung dapat melihat koleksi seni, artifak bersejarah, dan mempelajari tentang sejarah negeri Johor.

5. Gunung Ledang

53+ Tempat Menarik di JOHOR [Edisi 2023 ] - Paling BEST & POPULAR

Gunung Ledang, juga dikenali sebagai Gunung Datuk, adalah gunung tertinggi di Johor. Ia menawarkan pendakian menarik dengan pemandangan yang memukau di sepanjang perjalanan. Pengunjung yang berminat boleh mengambil cabaran untuk mendaki puncak gunung ini dan menikmati panorama indah dari atas.

6. Pulau Rawa

57 Tempat Menarik di Johor Yang Anda Boleh Lawati Tahun 2020 - Adam  Homestay Johor Bahru JB 2023

Pulau Rawa adalah destinasi percutian pantai yang terkenal di Johor. Pulau ini terkenal dengan pasir putih yang bersih, air laut yang jernih, dan kehidupan marin yang bertenaga. Anda boleh berehat dan bersantai di pantai, snorkeling, atau menyelam untuk meneroka keindahan bawah laut.

7. Kota Tinggi Waterfall

18 Tempat Menarik di Johor Bahru

Kota Tinggi Waterfall adalah destinasi yang popular untuk pencinta air terjun. Terletak di kawasan hutan tropika yang subur, air terjun ini menawarkan pemandangan yang menakjubkan dan suasana yang menyegarkan. Anda boleh berenang di kolam air terjun atau bersantai di sekitar hutan semula jadi.

8. Tanjung Piai

10 TEMPAT MENARIK DI JOHOR YANG BOLEH KORANG PERGI KETIKA BERCUTI KE JOHOR

Tanjung Piai adalah titik paling selatan Semenanjung Malaysia dan terletak di Johor. Ia merupakan taman laut yang menarik dengan ekosistem yang unik. Pengunjung dapat melihat hutan bakau yang indah, burung-burung yang eksotik, dan menikmati pemandangan matahari terbenam yang menakjubkan.

Artikel lain:  Tempat Viral Kuala Terengganu Hari Pertama

9. Zoo Johor

17 Tempat Percutian Menarik di Johor [WAJIB PERGI]

Zoo Johor adalah destinasi yang sempurna untuk lawatan keluarga. Ia menawarkan pelbagai spesies haiwan dari seluruh dunia, termasuk gajah, harimau, jerapah, dan banyak lagi. Anda boleh menikmati aktiviti melihat haiwan, mengambil gambar, dan menyertai program pendidikan haiwan yang menarik.

10. Istana Bukit Serene

11 Tempat Menarik di Johor Wajib Pergi - TripJalan

Istana Bukit Serene adalah istana diraja yang terletak di Johor Bahru. Ia merupakan kediaman rasmi Sultan Johor dan keluarga diraja. Anda boleh mengunjungi istana ini untuk melihat seni bina yang indah, taman yang cantik, dan mempelajari tentang kebudayaan dan warisan Johor.

Dengan pelbagai tarikan menarik seperti ini, Johor adalah destinasi yang menarik untuk dilawati. Jadi, jangan lepaskan peluang untuk melawat 10 tempat menarik di Johor ini dan nikmati pengalaman yang tidak terlupakan!

10 Tempat Menarik Di Johor | Wajib Anda Kunjungi [VIDEO]

JOHOR BAHRU
Adakah anda ingin bercuti di pantai dan pulau? Atau adakah anda peminat aktiviti luar? Adakah anda ingin melihat monumen dan bangunan bersejarah? Anda ingin merasai makanan tempatan yang lazat dan asli? Atau mungkin anda kaki membeli-belah dan menggemari barangan berjenama yang berkualiti tinggi dan terkenal dengan harga yang murah? Anda mahu semua ini apabila anda ingin bercuti? Tidak perlu risau kerana sebuah negeri di selatan Semenanjung Malaysia menyediakan segalanya untuk anda. Johor Darul Takzim, negeri yang kini pesat membangun, kaya dengan pelbagai keunikan dan tarikan pelancong. Dalam Video Ini Kami Menyenaraikan 10 tempat menarik di Johor untuk panduan percutian ke sana nanti.

Kandungan Video 10 Tempat Menarik Di Johor | Wajib Anda Kunjungi

Adakah anda ingin bercuti di pantai dan pulau Atau Adakah anda berminat Aktiviti luar Adakah anda ingin melihat monumen dan bangunan bersejarah Ada ingin merasai makanan tempatan yang lazat dan asli Atau Mungkin anda Kaki membeli belah dan mengenali barangan berjenama yang berkualiti tinggi dan terkenal dengan harga yang murah Ada mahu semua ini apabila anjing ingin bercuti Tidak perlu risau kerana sebuah negeri di Selatan semenanjung Malaysia menyediakan segalanya untuk anda Johor Darul Takzim negeri yang kini pesat membangun kaya dengan pelbagai keunikan dan tarikan pelancong Dalam video ini kami menyenaraikan 10 tempat menarik di Johor untuk panduan percutian ke sana nanti Satu Ayer Hitam Batu Pahat Sesiapa yang tidak tahu tempat ini Terkenal dengan Kedekutnya yang lazat Ayer Hitam turut menjual makanan ringan lain seperti dodol Asam pedas pelbagai makanan tradisional lain Bagi penggemar kerepek anda boleh kegeraman di mana anda berpeluang mencuba keenakan rasa kerepek tu Tersebut sebelum anda membeli selain harga yang murah dan perkhidmatan yang sangat baik Selain itu bagi penggemar tembikar gerai-gerai di sini menjual pelbagai jenis reka bentuk tembikar yang berkuali Tinggi dengan harga yang berpatutan Bazar Karat Johor Bahru Kepada peminat tak tahu Nak tahu pasar malam nanti boleh datang ke sini Kehidupan malam yang Meriah di Di sini telah menarik perhatian penduduk tempatan dan warga Singapura untuk datang menikmati suasana Pelbagai jenis barangan yang dijual di sini antaranya baju dan seluar Kasut dan sandal wangian dan banyak lagi Bazar Karat ini menjadi Tumpuan ramai kerana pengunjung boleh tawar menawar apabila berurusan dengan penjual di sini Afternoon Anda boleh berehat di gerai makanan yang terdapat Kita basah sambil menghiburkan persembahan muzik Jalanan yang berbakat Dan bagi peminat barangan bundle dan mereka Bazar Karat pasti menjanjikan pengalaman berharga untuk anda mencari barang Pilihan anda JB City Square Johor Bahru Pusat beli-belah yang terletak di tengah-tengah Johor itu mengandungi lebih 300 peruncit yang terdiri daripada barangan Gerai makan dan pusat hiburan JDT TV bukan sahaja menjadi tumpuan penduduk Johor Bahru Untuk keluar pada hujung minggu malam warga Singapura juga sentiasa datang ke sini untuk membeli-belah Istana Bukit serene Johor Bahru Merupakan istana Diraja dan kediaman rasmi buat Sultan Johor sejak 1998 Istana ini terletak di atas bukit Terendak boleh dilihat dari dan lebih Landskap taman yang cantik selalu dijadikan tempat untuk upacara diraja Di samping itu angkatan tentera Johor bertugas untuk melindungi kita lagi ni Walaupun istana Bukit serene tidak dibuka untuk kunjungan awam ramai yang gemar datang ke sini untuk bergambar dan Melihat sendiri keindahan istana ini Bangunan Dato Jaafar Muhammad Bangunan Dato Jaafar Muhammad Adalah sebuah bangunan kerajaan dengan reka bentuk yang begitu mengagumkan Tiada siapa dapat menyangka ianya Adalah sebuah bangunan baru dan Bukannya dari era klasik Bangunan ini dibina hasil daripada ini Istana alhambra di Granada dengan sedikit tulahan pengaruh Johor Melayu Di belakang bangunan ini turut terdapat sebuah kawasan Taman dengan landskap yang sangat menarik Untuk anda yang suka berfotografi Dataran penggaram Batu Pahat Juga dikenali sebagai Dataran Batu Pahat Dataran ini terkenal dengan mengadakan pelbagai perayaan sempena sambutan di Malaysia Seperti Hari Kebangsaan Hari Raya Aidilfitri dan Tahun Baru Cina Penduduk tempatan juga gemar melawat monumen Batu Pahat yang kelihatan seperti batu yang diukir oleh sepasang tangan Selain itu penduduk tempatan juga sering berkunjung kesini pada hari bekerja untuk berehat dan bersantai Terdapat juga layang-layang di sini dan terdapat gerai makan di sekitar dataran 7 Muzium Kota Tinggi Muzium dua tingkat yang dibuka kepada orang awam pada tahun 2002 ini menyimpan pelbagai sejarah negeri Johor Darul Takzim Pamerannya berasaskan zaman ke Kesultanan Johor Lama muzium ini dibina di Kota Tinggi kerana daerah ini merupakan titik permulaan kata pemeri Tahan Johor Lama sehingga sekarang Tempat masa peristiwa menjadi konsep utama pameran di Muzium Kota Tinggi muzium ini menunjukkan bahan meninggal Jalan tembikai lama peralatan senjata dan muzik yang digunakan pada zaman dahulu dan bermacam-macam bahan sejarah yang Dan yang paling menarik pengunjung berpeluang merasai hidup pada zaman kesultanan Johor Lama dengan menghayati lukisan Yang menceritakan kisah hidup orang zaman dahulu Lapan Taman Negara Endau Rompin Mersing Bagi peminat aktiviti lasak dan pencinta alam semulajadi Taman Negara ini sudah pastinya berada dalam wishlist mereka Berkeluasan sehingga 80 ribu hektar Taman Negara yang berkongsi dengan negeri Pahang ini merupakan Tam Taman Negara kedua di Malaysia dan sangat kaya dengan flora dan fauna yang unik dan tersendiri Haiwan seperti gajah tetapi rusa dan harimau adalah antara binatang Dia yang boleh didapati Disini Di samping carikan sauna Aku ni kan Flora di sini seperti herba dan orkid menjadi kawasan tumpuan para pengkaji dan penyelidik untuk menghina Di dalam hutan ini untuk berminggu-minggu Untuk peminat aktiviti lasak Anda boleh melakukan jungle trekking dan berkembang di dalam Taman Negara ini di samping mandi manda di air terjun Yang terdapat di Sembilan Kolam air panas Labis Kolam air panas Labis merupakan tempat yang mesti Dikunjungi sekiranya anda berada di Pekan Labis Setiap hujung minggu kolam ini dipenuhi dengan pengunjung dari dalam dan luar Labis kerana ingin merasai kehangatan Panas sambil berkelah bersama keluarga Terletak kira-kira 11 kilometer dari pekan Labis kawasan kolam air panas ini di Bina dengan pelbagai kemudahan Bahan untuk pengunjung di samping memelihara kualiti Air panas Kolam ini untuk tujuan pelancongan Purata suhu yang panas di sini adalah 40 hingga 60 darjah Celsius Jangan bimbang sekiranya anda terlihat wajahnya bertukar kehijauan kerana ia menandakan kehadiran beberapa Semulajadi seperti tubuh dan dia tidak berbahaya kepada manusia Kolam-kolam yang dibina disini menerima air panas utama yang dipam dari bunga matahari Terdapat tempat kolam yang besar semakin dalam kolam ini Semakin tinggi suhu air panas Nak lagi menarik Kolam air panas ini ada jakuzi Ada boleh menyewa jakuzi mengikut masa dengan kadar dari 30 hingga 50 sejam Taman awam Hutan Bandar Johor Bahru Kawasan seluas 50 ekar ini adalah definisi Taman Hijau di bandar Terletak hanya satu perpuluhan lima kilometer dari Bandar Johor Bahru kawasan rekreasi ini masih mengekalkan Tamannya yang nyaman dan bersih Kawasan tumpuan penduduk Setempat terutamanya pada hujung minggu Taman ini sesuai untuk anda Berehat bersama keluarga atau rakan-rakan Terdapat kolam renang awam yang dibuka untuk kanak-kanak pada hujung minggu dan cuti umum Ada boleh berjoging di sini mengelilingi Taman dan 7 kantin yang berjalan di seluruh taman Dan bagi mereka yang ingin berjemaah di sini bayaran yang dikenakan adalah sangat berpatutan dan meliputi kemudahan Bahan awam lain seperti pulau PDF dan lain-lain Keistimewaan Johor Darul Takzim telah disenaraikan dalam video ini Sebenarnya banyak lagi tarikan di sini yang tidak kami sertakan kerana tempat menarik dijohor ini sentiasa tumbuh Seperti cendawan tumbuh selepas hujan Kepesatan pembangunan di samping mengekalkan nilai tradisi memastikan Hartanah di negeri Johor terus menarik pelancong Sama ada dalam dan luar negara Jadi apa tunggu lagi Kemas barangan dan pergi ke selatan Malaysia Ada pasti akan mengalami percutian yang tidak akan ada lupakan Jika anda suka dengan video ini Jangan lupa like komen dan sabtu Jumpa lagi di video selanjutnya