10 Tempat Menarik di Kuala Terengganu

Kuala Terengganu adalah salah satu destinasi pelancongan terkenal di Malaysia. Bandar ini terletak di pantai timur Semenanjung Malaysia dan mempunyai pelbagai tarikan menarik untuk dikunjungi. Dari budaya tradisional hingga kepada keindahan alam semula jadi, Kuala Terengganu menawarkan pengalaman yang tidak akan dilupakan. Dalam artikel ini, kami akan membincangkan 10 tempat menarik di Kuala Terengganu yang patut anda sertai dalam itinerari pelancongan anda.

1. Pasar Payang

TOP 39+ Tempat Menarik di Kuala Terengganu 2023 [YG BEST & FEMES]

Pasar Payang adalah pasar tradisional yang terletak di pusat bandar Kuala Terengganu. Ia merupakan tempat yang terkenal untuk membeli-belah barangan tradisional Melayu seperti kain batik, songkok, kerongsang, dan perhiasan. Anda juga boleh mencuba makanan tempatan yang sedap seperti keropok lekor dan sata di sini.

2. Istana Maziah

25 Tempat Menarik di Kuala Terengganu (Rugi Kalau Tak Pergi)

Istana Maziah adalah istana diraja negeri Terengganu. Ia merupakan bangunan yang indah dengan seni bina yang unik. Anda boleh melawat istana ini dan menikmati keindahan seni bina Melayu tradisional.

3. Masjid Kristal

30 Tempat Menarik di Terengganu (2023) - Popular & Cantik

Masjid Kristal adalah masjid yang terkenal di Kuala Terengganu. Masjid ini mempunyai kubah dan menara yang dihiasi dengan kristal, memberikan pemandangan yang menakjubkan. Anda boleh mengunjungi masjid ini untuk menghayati keindahan seni bina dan mengambil gambar-gambar yang cantik.

4. Pantai Batu Buruk

20 Tempat Menarik Di Terengganu [2023] | Melancong.my

Pantai Batu Buruk adalah salah satu pantai yang terkenal di Kuala Terengganu. Ia merupakan tempat yang popular untuk bersantai dan menikmati keindahan pantai. Anda boleh berjalan-jalan di pasir putih yang lembut atau mengambil bahagian dalam aktiviti air seperti berselancar atau memancing.

Artikel lain:  WAKAF CHE YEH: KOTA BHARU, KELANTAN

5. Taman Tamadun Islam

TOP 41+ Tempat Menarik di Terengganu 2023 Yang [FEMES & BEST]

Taman Tamadun Islam adalah taman tema yang menarik di Kuala Terengganu. Ia memaparkan replika-replika bangunan terkenal dunia yang berkaitan dengan sejarah Islam. Anda boleh mempelajari sejarah dan kebudayaan Islam sambil menikmati keindahan taman ini.

6. Terengganu State Museum

18 Tempat Menarik di Terengganu [WAJIB PERGI] - TeamTravel

Muzium Negeri Terengganu merupakan muzium yang besar dan menyimpan koleksi-koleksi seni bina, budaya, dan sejarah Terengganu. Anda boleh melihat artefak-artefak bersejarah dan mendalami warisan budaya negeri ini di sini.

7. Pulau Redang

45 Tempat Menarik Di Kuala Terengganu (2023) | Bandar Warisan Pesisir Air

Pulau Redang terletak berhampiran dengan Kuala Terengganu dan adalah destinasi yang popular untuk penyelam dan penggemar aktiviti marin. Pulau ini terkenal dengan pantainya yang indah, airnya yang jernih, dan terumbu karang yang menakjubkan. Anda boleh snorkel atau menyelam untuk menikmati kehidupan bawah laut yang menarik.

8. Kampung Cina

10 Tempat Menarik Di Kuala Terengganu [2023] | Melancong.my

Kampung Cina adalah sebuah kawasan bersejarah yang mempunyai bangunan-bangunan berarsitektur Cina tradisional. Anda boleh berjalan-jalan di sini dan melihat kedai-kedai tradisional, kuil-kuil, dan rumah-rumah lama yang memaparkan sejarah kawasan ini.

9. Pulau Duyong

Tempat Menarik di Kuala Terengganu WAJIB Dilawati

Pulau Duyong adalah pulau kecil yang terletak di Kuala Terengganu. Pulau ini terkenal dengan pembuatan perahu tradisional yang dikenali sebagai “perahu Duyong”. Anda boleh melawat kilang-kilang perahu dan melihat proses pembuatan perahu secara tradisional.

10. Air Terjun Sekayu

45 Tempat Menarik Di Kuala Terengganu (2023) | Bandar Warisan Pesisir Air

Air Terjun Sekayu adalah air terjun yang menakjubkan yang terletak berhampiran dengan Kuala Terengganu. Ia adalah tempat yang indah untuk melarikan diri daripada kesibukan bandar dan menikmati keindahan alam semula jadi. Anda boleh berenang di kolam air terjun atau piknik di sekitar kawasan yang hijau.

Dengan pelbagai tarikan menariknya, Kuala Terengganu adalah destinasi yang sesuai untuk pelancongan. Anda pasti akan terpesona dengan keindahan alam semula jadi, seni bina tradisional, dan budaya yang kaya di bandar ini.

FAQs

Apakah tempat menarik lain yang boleh dikunjungi di Kuala Terengganu?

Terdapat juga tempat menarik lain seperti Terengganu State Craft Centre, Pantai Teluk Ketapang, dan Pulau Kapas.

Bagaimana cara untuk ke Kuala Terengganu dari Kuala Lumpur?

Anda boleh mengambil penerbangan domestik atau perjalanan darat menggunakan bas atau kereta api.

Artikel lain:  10 Tempat Menarik di Johor

Adakah ada makanan khas Kuala Terengganu yang perlu dicuba?

Ya, anda harus mencuba keropok lekor, nasi dagang, dan otak-otak Kuala Terengganu yang terkenal.

Apakah waktu terbaik untuk melawat Kuala Terengganu?

Waktu terbaik adalah antara bulan April hingga September, ketika cuaca panas dan cerah.

Adakah terdapat penginapan yang mudah di Kuala Terengganu?

Ya, terdapat pelbagai hotel dan penginapan yang sesuai dengan pelbagai anggaran percutian.

10 TEMPAT MENARIK DI KUALA TERENGGANU [VIDEO]

Assalamualaikum wbt video kali ini kami sekeluarga ingin membawa anda ke beberapa tempat menarik yang ada di Kuala Terengganu.

Jom bantu kami dengan menekan butang subscribe agar kami bersemangat untuk membuat video tempat yang menarik di Malaysia

Kamera : Iphone 6
Gimbal : Moza Mini S
Wireless Mic : Amgras Mini Lavalier

SEGMEN VIDEO :

00:00 INTRO
00:23 1) NASI DAGANG ATAS TOL
00:43 2 ) DRAWBRIDGE KUALA TERENGGANU
01:18 3) LAKSA SARANG TOK JEMBAL
01:39 4) PASAR KEDAI PAYANG
02:26 5)FOOD TRUCK KUALA TERENGGANU
02:33 6) ADILROTI
03:25 7) KEROPOK LEKOR WARISAN
03:52 8) MUZIUM KUALA TERENGGANU
05:52 9) MASJID KRISTAL
06:49 10) WARUNG ADIK BERADIK CELUP TEPUNG

Kandungan Video 10 TEMPAT MENARIK DI KUALA TERENGGANU

Assalamualaikum warahmatullahi wabarakatuh pada video Kali ini Kami sekeluarga ingin membawa anda ke Sebuah negeri yang Terkenal dengan penyu negeri Terengganu Pada kali ini kami ingin membawa anda ke 10 tempat menarik yang ada di Kuala Terengganu Wajib ada dekat bersama keluarga Tempat pertama yang kami adalah nasi dagang atas tol Nasi dagang Atas Tol mempunyai tiga cawangan Di Kampung Pengkalan setur Jalan Haji Abdul Rahman Limbong Padang Hiliran Kepada enam setengah pagi sehingga 11 setengah pagi Pilihan kami seterusnya lebih atau Jambatan Angkat di Terengganu Dibuka pada 10 pagi hingga 7 malam Bayaran masuk pula serendah RM5 Bersetuju tidak sah kalau tidak singgah ke laksa sarang Tok Jembal Pada jam 12 tengah hari hingga 7 petang Lokasi seterusnya adalah lokasi yang wajib apabila datang ke sini Inilah Pasar Payang Pasar pagi yang menjual pelbagai jenis barangan seperti pakaian kain batik Makanan kekacang Dan pelbagai lagi barangan yang dijual di situ Pada 7 pagi Hingga 6 petang Belah malam pula tempat yang menarik untuk anda kunjungi adalah Dekat Dobi dekat sini jual pelbagai jenis makanan yang berlemak Mama dekat sini Pada pagi ini Kami nak bawakan kepada anda satu tempat sarapan yang sangat menarik iaitu di Adil roti pilihan makanan sarapan pagi kat sini memang ramai orang boleh datang sini kan Tengoklah bini dia kan Yang penting makanannya memang sedap dan Kalau korang nak makan kat sini disaran Untuk kau orang datang lebih awal lagi Sebab masa aku datang ni pun dah penuh Dan tempat seterusnya yang wajib anda datang jahlah keropok warisan Losong Tempat ni boleh dikatakan Adalah tempat wajib untuk anda datang di sini untuk membeli buah tangan ketika pulang nanti Seterusnya kami membawa anda ke satu tempat penuh dengan sejarah dan khazanah tradisional negeri Terengganu Iaitu muzium negeri Terengganu Terengganu yang ditubuhkan pada tahun 26 ini merupakan muzium yang terbesar di Asia Tenggara muzium negeri Terengganu dibina di atas Tapak seluas 27 haribulan Terengganu jarak perjalanan dari pusat bandar Kuala Terengganu ke muzium negeri Terengganu ialah 60 meter sahaja Harga dewasa dua ke Gambar lawak Jangan kasi aduan Destinasi berikutnya Masjid Kristal masjid kristal merupakan sebuah masjid yang terletak dalam kawasan pelancongan Taman Tamadun Islam di Pulau Wan Man Kuala Terengganu Masjid Kristal telah dirasmikan oleh Perdana Menteri Malaysia pada ketika itu Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi Yang di-pertuan Agong pada ketika itu Tuanku Mizan Zainal Abidin bersama-sama Raja Permaisuri Agong Tuanku Nur Zahirah Tirah telah berkenan berangkat ke majlis perasmian Masjid Kristal di Pulau Wan Man Kuala Terengganu pada lah February 2008 6 petang Masjid ini dibina daripada kaca dan keluli masjid pintar pertama di Malaysia dan mempunyai keluasan 2746 6 liter pekerja Masjid ini boleh memuatkan 700 jemaah pada satu-satu masa dan dilengkapi dengan prasarana teknologi Bagi maklumat dan liputan WiFi yang membolehkan pengunjung menggunakan kemudahan akses Internet bagi membaca al-quran elektronik Untuk makan tengah hari pula Kami memilih orang adik beradik celup tepung di Kampung teliput Kuala Terengganu Itulah dia 10 senarai tempat-tempat yang menarik yang ada di Kuala Terengganu untuk anggap Bawa keluarga anda berjalan-jalan di situ Ini membantu anda saya nak mengajarkan untuk Tekan butang subscribe like dan share video ini agar orang lain pun dapat tahu tak mulut Tempat menarik yang ada di Kuala Terengganu kita jumpa di lain hari insya-allah Assalamualaikum