TUMPAT KELANTAN: 12 LOKASI PELANCONGAN YANG KORANG WAJIB SINGGAH JIKA MELANCONG KE NEGERI KELANTAN

Jika anda merancang untuk melancong ke negeri Kelantan, jangan lepaskan peluang untuk singgah di Tumpat. Tumpat merupakan sebuah daerah yang kaya dengan keunikan budaya, keindahan alam, dan tempat-tempat menarik yang pasti akan memukau anda. Dalam artikel ini, kami akan membawa anda melalui 12 lokasi pelancongan yang wajib anda kunjungi di Tumpat, Kelantan.

1. Pasar Siti Khadijah

TUMPAT KELANTAN : 12 LOKASI PELANCONGAN YANG KORANG WAJIB SINGGAH JIKA MELANCONG KE NEGERI KELANTAN - YouTube

Pasar Siti Khadijah adalah pasar tradisional yang terkenal di Kota Bharu, ibu negeri Kelantan. Anda akan menemui pelbagai jenis hasil tani, makanan tradisional, kain batik, dan barangan unik lain di sini. Jangan lepaskan peluang untuk merasai kehidupan pasar yang sibuk dan meriah di Pasar Siti Khadijah.

2. Muara Sungai Kelantan

53 Tempat Menarik Di Kelantan (2023) | Negeri Cik Siti Wan Kembang

Muara Sungai Kelantan adalah tempat di mana sungai Kelantan bertemu dengan Laut China Selatan. Anda boleh menikmati pemandangan yang menakjubkan dan melihat perahu nelayan yang berlabuh di sini. Nikmati keindahan matahari terbenam yang memukau di Muara Sungai Kelantan.

3. Kota Lama Kota Bharu

BEST PLACES TO VISIT IN TUMPAT KELANTAN || TEMPAT MENARIK UNTUK DILAWATI DI TUMPAT KELANTAN - YouTube

Kota Lama Kota Bharu merupakan sebuah kawasan bersejarah yang mempunyai bangunan-bangunan bersejarah seperti Istana Jahar, Muzium Negeri Kelantan, dan Masjid Muhammadi. Jelajahi warisan budaya dan sejarah Kelantan dengan melawat Kota Lama Kota Bharu.

4. Istana Jahar

PART 1 LAMAN WARISAN KAMPUNG LAUT | MASJID TERTUA DI ASIA TENGGARA | TEMPAT MENARIK DI KELANTAN - YouTube

Istana Jahar adalah salah satu bangunan bersejarah yang terletak di Kota Lama Kota Bharu. Bangunan ini mempunyai seni bina tradisional Melayu yang indah dan memukau. Anda boleh mengunjungi Istana Jahar untuk melihat koleksi-koleksi bersejarah yang menarik.

5. Pantai Cahaya Bulan (PCB)

53 Tempat Menarik Di Kelantan (2023) | Negeri Cik Siti Wan Kembang

Pantai Cahaya Bulan atau lebih dikenali sebagai PCB merupakan pantai yang popular di Kelantan. Anda boleh menikmati suasana pantai yang tenang, bermain air, atau bersantai di tepi pantai. Pantai Cahaya Bulan juga merupakan tempat yang popular untuk menonton matahari terbit.

6. Kampung Laut Mosque

Tempat Menarik di Tumpat Kelantan - TeamTravel

Kampung Laut Mosque adalah sebuah masjid yang terletak di Kampung Laut, Tumpat. Masjid ini mempunyai seni bina yang unik dan menarik. Anda boleh mengunjungi Kampung Laut Mosque untuk menghayati kecantikan seni bina Melayu.

7. Pantai Irama

Dari Pantai Sri Tujuh Ke Pengkalan Kubur Bersampan Ke Tak Bai Narathiwat | Kujie2.com

Pantai Irama merupakan pantai yang menakjubkan dengan pasir putih yang halus dan air laut yang jernih. Anda boleh berkelah, bermain sukan air, atau sekadar bersantai di Pantai Irama. Jangan lepaskan peluang untuk menikmati keindahan pantai ini.

8. Wat Phothivihan

15 Tempat Menarik Di Tumpat Kelantan Untuk Dilawati [Edisi 2023 ]

Wat Phothivihan, juga dikenali sebagai Wat Machimmaram, adalah sebuah kuil Buddha yang terkenal di Tumpat. Di kuil ini, anda akan menjumpai patung Buddha tidur yang merupakan yang terbesar di Malaysia. Nikmati suasana yang tenang dan penuh ketenangan di Wat Phothivihan.

9. Kampung Kraf

43+ Tempat Menarik di KELANTAN ( Edisi 2023 ) Paling POPULAR

Kampung Kraf adalah sebuah kawasan yang terkenal dengan kerajinan tangan dan seni tradisional Kelantan. Anda boleh melihat pengrajin tempatan membuat kraftangan seperti batik, songket, dan patung kayu. Beli beberapa cenderahati yang unik sebagai kenang-kenangan dari Kampung Kraf.

10. Air Terjun Stong

53 Tempat Menarik Di Kelantan (2023) | Negeri Cik Siti Wan Kembang

Air Terjun Stong adalah salah satu air terjun yang terkenal di Kelantan. Air terjun ini menawarkan pemandangan yang menakjubkan dan suasana semulajadi yang menenangkan. Anda boleh berjalan-jalan di hutan dan menikmati keindahan Air Terjun Stong.

11. Muzium Negeri Kelantan

15 Tempat Menarik Di Tumpat Kelantan Untuk Dilawati [Edisi 2023 ]

Muzium Negeri Kelantan adalah tempat yang sempurna untuk mempelajari sejarah dan budaya Kelantan. Anda akan menemui koleksi-koleksi yang menarik seperti senjata tradisional, alat muzik, dan lukisan. Melawat Muzium Negeri Kelantan akan memberi anda gambaran yang lebih baik tentang warisan negeri ini.

12. Kampung Budaya Pulau Keladi

43+ Tempat Menarik di KELANTAN ( Edisi 2023 ) Paling POPULAR

Kampung Budaya Pulau Keladi adalah sebuah kawasan yang mempamerkan tradisi dan budaya masyarakat Kelantan. Anda akan dapat melihat rumah tradisional, menonton persembahan seni dan budaya, dan mencuba makanan tradisional Kelantan. Jelajahi dan hayati kehidupan masyarakat Kelantan di Kampung Budaya Pulau Keladi.

Dalam artikel ini, kami telah membawa anda melalui 12 lokasi pelancongan yang wajib anda singgah jika melancong ke Tumpat, Kelantan. Setiap lokasi menawarkan keunikan dan keindahan tersendiri. Jadi, jangan lepaskan peluang untuk menjelajahi keindahan negeri Kelantan ini!

FAQs

Apa tarikh terbaik untuk melawat Tumpat, Kelantan?

Tarikh terbaik untuk melawat Tumpat adalah antara bulan Jun hingga September, ketika cuaca lebih kering dan sesuai untuk aktiviti luar.

Adakah terdapat penginapan di Tumpat, Kelantan?

Ya, terdapat beberapa penginapan seperti hotel dan homestay di Tumpat, Kelantan. Anda boleh mencari yang sesuai dengan bajet dan keperluan anda.

Berapa lama waktu yang diperlukan untuk melawat semua lokasi pelancongan di Tumpat?

Waktu yang diperlukan bergantung pada keperluan dan minat anda. Secara purata, anda boleh merancang untuk melawat semua lokasi dalam 2 hingga 3 hari.

Apakah makanan khas yang harus saya cuba di Tumpat, Kelantan?

Anda harus mencuba makanan tradisional Kelantan seperti nasi dagang, nasi kerabu, dan ayam percik. Rasai keunikan citarasa makanan Kelantan yang kaya dengan rempah.

Adakah terdapat kemudahan pengangkutan awam di Tumpat, Kelantan?

Ya, terdapat perkhidmatan bas dan teksi yang boleh anda gunakan untuk bergerak di sekitar Tumpat, Kelantan. Pastikan anda merancang perjalanan anda dengan baik.

TUMPAT KELANTAN : 12 LOKASI PELANCONGAN YANG KORANG WAJIB SINGGAH JIKA MELANCONG KE NEGERI KELANTAN [VIDEO]

#goprohero10
rupa-rupanya dekat kelantan ni banyak sangat tempat menarik cuma..
kadang-kadang korang tidak tahu kemanakah lokasi yang patut korang tujui jika bertandang ke negeri kelantan…
jadi dekat sini saya akan pamerkan di manakah lokasi yang korang boleh kunjungi…

Kandungan Video TUMPAT KELANTAN : 12 LOKASI PELANCONGAN YANG KORANG WAJIB SINGGAH JIKA MELANCONG KE NEGERI KELANTAN

Sekiranya kau orang datang dekat tempat ni jangan kau dah tak tahu nak pergi mana kalau Tengok kita ni sampai habis Sebelum tu jangan lupa like dan share Channel saya Okey jadi sekarang ni saya berada dekat stesen kereta api dekat di Tumpat ni Jadi kalau kau kan daripada kualiti kepada Kuala Lumpur Ini ada sesi yang terakhir dekat sini Sekiranya kau orang nak mari trip to Tumpat ni Kalau boleh turun dekat sini naik kereta api Saya tanya cik saya tadi dia kata lebih kurang 1000 daripada Kualiti dia semua tak akan sampai dekat sini Pukul 12 lebih Begitulah Kalau tak lewat dia pukul 12 2017 bil-bil gitu Maksud saya hari ini saya sakit hati ni masih lagi dalam satu renovate dan insya-allah lepas pada ni Akan bertukar wajah dekat terdekat ini Kerja rusitah sini semua mesra-mesra Okey lepas pada kitaorang singgah dekat testing tapi tadi dia dekat dengan saya tapi di tempat ni tiada Depan tandu jadi dekat sini santai sangat Kalau dia mari sini tengok pemandangan yang comel pemandangan yang cantik Lepas pada tu bagi siapa-siapa yang suka makan asam sama Kecuali kalau dia bangun Dekat depan dengan tanah awam dekat sini ada juga comel Kau Boleh tengoklah nak pakai buat gapo Rambut ada bos Macam mana bos beli kat sini dan saya menarik juga tandas awam dia Tandas awam dia juga cukup comel letaklah masuk kahwin lepas tu kelas hajat dekat sini Dekat sini ah saya di Sekarang ni ada satu jambatan comel sangat gambar timing sesuailah untuk aku terima Berapa yang nak untuk wedding photographer ataupun video berapa wedding comel dekat sini Okey kepala kawan yang mana lenguh-lenguh dengan peti tengok-tengok tapak tumit kaki boleh mari sini dia ada Satu bateri disediakan batu ni untuk masa kaki perjalanan Jom kita jalan taubat full Lepas tu kalau pakai Mary bersama dengan anak-anak boleh bawa anak main sebab dia datang main-main Sayang kat sini tapi pastikan 12 tahun ke bawah Jangan mak mak pula yang main kat sini rosak nanti Okey hari ni Kita tengah makan Batang kecil Yang menarik dekat sini bila kawan mari dekat sini kan bukak dia dia pusing satu orang tak siap dah tahu tak jadi kau orang boleh Cabutlah Belum lagi goreng refresh sudah segar saiz besar ke saya kecil yang kahwin tu Mobile finger bagi dekat dia baru dia goreng Jadi kalau beli makan keropok yang panas-panas Macam ni Hari ini saya makan keropok Dan juga frame saya ini jom kita makan Kan bersama Kedai Makan Kak Pah Abe Lah nanti dia buka Buka setiap hari hari Jumaat sampai 12.00 tengah pukul Lampir sampai Aku 12 tengah Jumaat hari Selasa cuti hari biasa pukul berapa sampai MP3 Lepas makan kitorang terus bergerak ke Kubu peninggalan tentera British dekat Tumpat Kelantan Aku pun Itulah didirikan oleh tentera British pada Peperangan Dunia yang kedua pada tahun 1939 sehingga Inilah lubang untuk pihak tentera melihat Kemasukan musuh Daripada perairan laut Kalau saya kiralah saya buat kira-kira lebih kurang aku bunyi sudah tidur ni kan ada dekat sini lama-lama 22 tahun hampir sekali tahu dah tunggu ni Jadi saya rasa tempat ni artifak macam ni benda-benda macam ni kita patut jaga untuk kita jadikan sebagai bahan Kepada anak cucu kita pada masa akan datang Lepas tu saya bergerak ke kampung jubakar pantai untuk melihat jambatan bijih besi Peninggalan Zaman British pada suatu ketika dahulu Panorama dekat sini Kod menarik Jika kau orang datang sini kau orang boleh kita tengok sendiri kesan sejarah Menerusi pacakkan tiang-tiang yang ada dekat sini Dulu saya pernah terfikir Saya nak tengok benda ni dengan jarak dekat tapi dulu tak boleh nak jalan Macam ni ke Sebab dipenuhi dengan air Sebab dekat sini Merupakan sebahagian daripada laut Tapi kali ni air laut dah kering dah timbul parking Jadi bolehlah jalan-jalan dekat sini saya boleh juga tengok dengan jarak Ada tiga empat biji besi ni tertulisnya Tara 7557 Mungkinlah Pakar pembinaan jambatan Selamat datang ke Pantai Sri Tujuh Lepas tu saya singgah dekat galeri kraftangan di Pantai Seri Tujuh Jadi dekat sini korang boleh tengok hasil kraftangan yang semuanya cantik yang ada dekat sini Selain kraftangan Kulit Kerang pun ada dekat sini DIY kraftangan Fantasy 7 ni dia ada tempat selfie 3dr Lepas tu dekat sini saya juga dapat belajar cara cara mencanting batik dengan harga bayar RM10 Jah Murah je dan hasil seni yang kita conteng tu bolehlah bawa balik ganti dekat dinding dekat rumah Okey kita selesai dia tengok muzium kastanya tadi sekarang ni kita masuk di Muzium buang pula dekat sini Saya ingat ke mari saya cerita dia ada wang selisih rupa-rupanya Bila saya datang dekat galeri ruang ni saya baru tahu Negara lain juga mempunyai potensi masing-masing kita tengok lagu mana bentuk Wau tradisi Negara lain Rupa-rupanya Bila saya mari sini satu benda lagi saya tahu saya dapat tahu Di setiap negeri di Man Ali juga mempunyai Wau tradisi negeri masing-masing jom kita tengok lagu mana Wau tradisi negeri Kelantan Muzium Wau di Pantai Sri Tujuh ni dibuka setiap hari kecuali Hari Jumaat Hari Sabtu Sampai Rabu dibuka seawal 8.30 pagi Sehingga jam 4 45 petang manakala hari Khamis Dibuka pada 8.30 Pagi sehingga 330 petang Harga tiket untuk masuk dekat sini murah je RM2 untuk dewasa Satu untuk kanak-kanak murah sangat korang boleh bawa anak-anak datang dekat sini Ini pula wang yang dibuat daripada daun Unit sangat kat sini Peralatan untuk buat wau juga ada dipamerkan dekat sini Walaupun dah pernah ada dekat sini kau ingat Langkawi Jah ke adalah Kat Tumpat pun adalah Dekat muzium Pulau ini juga merupakan tempat simpan nya perahu yang selalu digunakan untuk pertandingan kayuhan perahu Dekat sini ada dua jenis perahu pertama Propolis dan kedua perubatan Ataupun di atas Kau yang cari makan di laut ada jual dekat sini kita masuk Pantai Sri Tujuh ni ada jual ke Ikan serikai bahasa Ada lokap ada Bukit Rakit air tu Lokan untuk lembu makan sayur Kelantan juga merupakan salah sebuah negeri yang mempunyai aneka makanan yang cukup best Engkau tengok ni jadi kalau kau nak datang dekat Kelantan ni sampai Duit cukup cukup kenyang Wei balik Confirm Dekat Pantai Sri Tujuh ni ada pedalboard untuk korang sewa jadi korang boleh bawa famili bawa anak-anak datang dekat Kat sini Jom kita kayu pada bot dekat tengah-tengah tasik di Pantai Sri Tujuh ni Cantik sangat view dekat Tasik ni Untuk naik pada bot korang wajib Pakailah jaket tahu untuk keselamatan bersama Saya nak ucapkan terima kasih sangat-sangat kepada owner padal bot dekat Pantai Sri Tujuh sebab Kehadiran saya pada hari ini bersama dengan family dia yang taja Thank you sangat-sangat Kalau mari tempat keluar dating dekat Pantai Sri Tujuh Lepas setel aktiviti saya dekat Pantai Sri Tujuh saya bergerak ke Pantai Geting Dekat pantai katil ni Saya dapat sponsor macam naik kereta ni yang lain ni untuk orang laut di persisiran pantai Okey Kalau korang nak tahu kadar sewa kereta ni duit antik unit ni RM untuk setengah RM50 Kalau korang ambil je RM100 sahaja tapi dengar-dengar ada harga promosi Jom kita langgar orang persisiran pantai Bismillahirrahmanirrahim Wau masih ditutup Dia tak dengar berita Okey settle la kita naik Caterer tak ada dekat Pantai Geting jadi sekiranya korang nak main ATV juga ada dekat sini Suasana dan pemandangan dekat Pantai Geting cantik sangat Lepas tu saya bergerak ke kedai Kak Yah budu paya Tapi dekat sini bukan budu je ada macam-macam ada Ikan kering ada Baik aku tak bodoh pandai Sebesar ikan kering Kak Yah Maggi sup Maggi celup pun ada dekat sini korang boleh order Jah bukan tu Jah goreng-goreng pun ada Datang dekat sini Macam-macam ada Lepas tu kau orang boleh makan dekat sini lepak santai sambil menikmati keindahan Pantai Geting Produk lagu dangdut Mas Idayu lobak berpuas hati ini Inilah suasana Dalam kedai Kak Yah kau nak datang dekat sini boleh beli apa yang ada dekat sini Tapau bawa balik untuk jadikan sebagai gift dekat orang kampung Lepas tu Salah satu tempat wajib sekiranya korang datang dekat tempat ni ialah kawasan bebas cukai Dekat Pengkalan Kubur Macam-macam ada jual dekat sini kau orang bawa duit Jah Tapi saya masa perjalanan saya nak menuju ke kawasan bebas cukai Pengkalan Kubur singgah dekat Kedai roti yang famous ni Kedai roti dia tak nak cerita sedap sama nak kahwin daerah sini mari sini lepas tu saya cakap dekat Kat Pengkalan Kubur ni ada satu kedai kuih cap yang Rasanya ada dekat warung Jom kita makan Aplikasi Kita dapat sponsor daripada Kak Jah owner dekat sini Maggi Somtam Maggi Uda Somtam Kedai kejap ni terletak bersebelahan dengan Mina chalet Akhir sekali saya lepak dekat Sungai keting sambil melihat keindahan sungai dan keindahan bot nelayan Yang yang tersusun dekat sini Terima kasih kepada semua yang menonton video saya jangan lupa Like di WhatsApp kat sana saya untuk video Yana Akan datang